carinarhodin

Alla inlägg under juli 2014

Av Carina Rhodin - 11 juli 2014 20:46

Tog in hästarna ikväll bara för nån timme för Elina skulle rida Buster i paddocken en stund..har ju inte blivit nån ordentlig träning för ökenhettan i veckan så idag var det riktigt svalt och skönt och så satte vi på vattenspridaren redan i morse så den hade väl stått där i 10 timmar och sprutat..det är väldigt rykigt där annars och en endaste nackdel med Buster är att han är väldigt känslig mot damm o grus..så nu i sommar har han fått lite av Idas gamla ventipulmin att klicka i kraftfodret varje kväll..Tog sedan ut honom och Bob till hagen igen för natten..

     

 

"Stallkarlen" var förstås på plats...


 

Och när Elina sen gick in till sitt (huset mittemot) så ville mina katter följa med in och leka med Rullgardina..men de fick nobben  



Fångsten idag då..? Skulle tippa på minst ett par hundra bromsar..jag kröp in i struten o plåtade uppåt i fällan och det såg ganska svart ut..

 










Av Carina Rhodin - 11 juli 2014 13:28

I dag är det mycket svalare fast ändå är det hyfsat varmt..men man kan andas..hehe och så orkar man ju shoppa lite oxå..blev en sväng till Granngården som vanligt för o köpa torv men även ett tunt schabrak till Buster då alla andra femtielva schabraken här hemma är för tjocka..  Och imorron lovas det regn så då åker vi till Ronneby och går en sväng på Tosia Bonnadagen..perfekt marknadsväder..


Imorse var Cesar i tjänst igen..han ville gärna hjälpa till att ta ut Bob..

 

..fast jag tyckte han såg så trött ut så bad honom gå hem och lägga sej istället..


Ett par bilder på de små..


   

Av Carina Rhodin - 9 juli 2014 20:14

Jag har ju inte köpt perserkatter genom åren för att de ska bli stallkatter precis men det är vad Cesar och Stella är just nu..åtminstone tidig morron o sen kväll, resten av dagen är dom inne..men båda är helt fascinerade av hästarna och sitter gärna på boxkanten och följer allt med blicken..hur det mockas och borstas osv..ikväll låg de på det svala golvet i stallet och var med från början när Buster gjordes iordning

för skogsrundan..sen följde katterna med ut när tjejerna skulle sitta upp..och hade nog gärna velat följa med..


    

 

Buster och Cesar längst bak och där framme håller Stella koll på Silvya med en blick fylld av beundran..hehe..



Idag är det exakt 1 år sen lilla Beverly dog..min silvershaded chinchilla..det var då jag var på semester och grannen fick åka och avliva henne när hon blev akut sjuk..


Några månader senare åkte vi och tittade på den här lilla godingen som är 4 veckor på bilderna..tingade henne för vem kan motstå en sån liten bedårande tjej..

                          


                                                                    

                                                                         STELLA


Av Carina Rhodin - 9 juli 2014 13:05

Snart har jag snackat färdigt om hästbromsfällan..börjar det bli tjatigt eller..? Men det kan ju finnas någon därute som funderar på att köpa och då vill man ju veta så mycket som möjligt om produkten..iallafall om den kostar 2000..

och då kanske man vill höra om kundens upplevelser mer än den fantastiska reklamen..

Nåväl, i förmiddags när jag tittade till hästarna såg jag inte en enda broms på dom, de betade så lugnt och fint. Och enligt forskare så är det den stora svarta uppblåsbara gummibollen odjuren dras till o sen flyger dom uppåt och fastnar i behållaren..


 

Bob var mest utsatt förut då han har en rund o mörk rumpa..  


 


Av Carina Rhodin - 9 juli 2014 08:59

Klockan 4 i morse begav sej Lasse o Alva mot Sundsvall i bil..jag blir hemma detta året för resonerar som så att kan jag inte åka 10 mil utan att få olidligt ont i nacke och rygg, hur ska jag då kunna sitta i 90 mil!..

Dessutom har jag katterna som jag inte har hjärta att lämna inlåsta minst 1 vecka i denna värmen..o bara bli utfodrade morron o kväll..de är mina barn och de behöver sällskap, utelek och laxpate' 5 ggr om dan..  


Fick inte en blund i ögonen i natt pga 30 grader i sovrummet typ..så fodrade hästarna tidigt och gick ner med dom till hagen sen..Buster har alltid lite morronbus, som att han alltid försöker skaka av sej grimman..ibland lyckas han och ibland blir det halvdant..

 

 

Bob kikar ut o undrar om det är lika varmt idag..ja, tyvärr..


Cesar har börjat jobba som stalledräng..Ett riktigt "skitjobb" för en sån vit, stilig karl som jag sa Sesse så han sa upp sej..

   

Av Carina Rhodin - 8 juli 2014 18:28

Här kommer resultatet efter första dagen..har tagit ner fällan och pytsat i nytt vatten o diskmedel..försökte räkna bromsarna, det är verkligen broms o inga vanliga små flugor..minst 150 st är det iallafall..och det tycker jag är godkänt..Ville bara "visa" upp dem om någon går i samma tankar som jag gjorde men inte kommer till skott..


   

Av Carina Rhodin - 7 juli 2014 21:19

Var ju så himla nyfiken på hur bromsfällan fungerade så redan efter en timme gick jag ner för o kika i den..jomenvisst där låg nog ett 20-tal redan.. Sen satt jag i paddocken och kollade lite när Elina red Buster barbacka..lite mjukgörande på volterna inför träningen på onsdag..träningen som förmodligen blir inställd då vi sen såg att alla har strykit sej..utom Buster dårå..

  


Har fått en ny utsikt från vårt lilla tv-rum..fåren har flyttat ner till våra vinterhagar och tur är att de har massor av gräs där att äta och att de bara är 15 stycken, så man slipper höra det jäkla bäandet som för några somrar sen..då höll 50 får och lamm oss vakna ganska länge om nätterna..  

 

Av Carina Rhodin - 7 juli 2014 18:41

Undrade häromdan om det fanns någon med erfarenhet av sånadär mojänger, hästbromsfällor..ingen kommenterade, alltså har ingen provat..  Alla hästar på gården ser allmänt irriterade ut nu och ägnar mer tid till att vifta med svansen och sparka bort flugor än o beta..så idag åkte jag o köpte en fälla på Granngården och nu står den där nere i hagen..undrar vad Buster o Bob tänker när dom ser den stora rätt anskrämliga saken..

Egentligen ska man sätta ut den redan i april-maj innan flugor och broms hinner lägga ägg..men bara den eliminerar hälften av vad som lovas så är den värd pengarna..Man tömmer en behållare längst upp som man fyller med vatten, där kan 300 insekter om dan fastnar..hehe,,jojo få se om där ligger nåra o simma på rygg i morron bitti..

Och den ska tydligen ha en räckvid på 10 000 kvadratm och det är väl halva Västeråkra..nja, jag tror det är överreklamerat men som sagt, liite hjälp kanske våra älskade hästar kan få.

   

Presentation


En blogg om mej själv och mitt liv på Västeråkra Herrgård bland alla hästar..

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Carina

Coco Chanel

 


Ovido - Quiz & Flashcards