carinarhodin

Alla inlägg under oktober 2012

Av Carina Rhodin - 30 oktober 2012 20:45

Har varit uppe i ridhuset ikväll och filmat när Elina red Belmondo. Av snabbt med postuniformen och hoppade i varma  stallkläder, för ikväll var det kallt igen. Bellis hade tappsko idag igen och vilken tur att vi har en underbar hovslagare som ställer upp så fort det bara går, alltså kom han och fixade det på momangen..


På lördag är det dax för cavalettiträning  med Helena Holm och i slutet på november blir det Aletteträning igen..och nu filas det lite på det som de tränade på sist. Bellis har mer kraft och energi i galoppen nu och går mycket stadigare  än förra månaden. Det är så underbart kul att få vara med hela vägen och se hur han utvecklas..


Här kommer två filmer från ikväll....



 


Hittade en bild på "hästskötaren" i mobilen...hehe. Man får vara nöjd med det lilla...fast jag tycker det är väldigt kul att mocka och putsa och linda ben oxå..  


 
 

Av Carina Rhodin - 28 oktober 2012 21:33

Det finns ju en "lillasyster" i familjen, som inte figurerar här så ofta..hon går nu i nian och så här var hon klädd när årets skolfoto togs...inte som "alla andra" i den åldern kanske..men med en far som gammal hockeymålvakt har hon fått genen..


 


Och med lite styling...

 

Av Carina Rhodin - 28 oktober 2012 19:58

Gick en liten sväng i solskenet här på Västeråkra i eftermiddags..blev inte så mycket bilder på husen utan mest på växter och stenmurar..när jag tänker efter så är jag väldigt förtjust i stenar och stenmurar framför allt då..det ligger så mycket jobb bakom dessa. Och vilka duktiga och starka män för hundratals år sen som slet med stenarna, för inte fanns det grävskopor då utan det var nog med vanlig handkraft de byggdes.


Idag bor Ingrid Kurowski i herrgården, sen ca 8 år tillbaks..hennes 4 barn är alla bosatta på andra sidan Atlanten..Ingrid är den gulligaste, piggaste lilla dam jag nånsin mött, och trots sina 89 år har hon en skarp blick och sinne för humor. Hennes mor Signe Wachtmeister blev närmare 100 år och hon bodde här på Västeråkra där Ingrid föddes..Signes far i sin tur hette Hugo Wachtmeister och kom från Johannishus slott, ja grevarna ni vet..


Signe var konstnär och målade sina tavlor i Atelje'n, där hon även hade utställningar ända in på 70-talet..Och JA det är i det lilla huset som jag  nu bor i..men innan dess var det ett brygghus. Västeråkra byggdes ju 1680 då som en Amiralsgård utav generalamiral Dufva. Meningen var ju att Karlskrona skulle bli hufvudstaden eftersom Flottan hade sin bas här i staun..


Ingrid skrev en bok om sitt liv här på Västeråkra, om den fina tiden med alla amiraler och grevar och grevinnor, men även om de tuffa åren i Venezuela med småbarn och en man, märkt av livet som fånge i koncentrationläger, han var en polsk jude, därifrån kommer namnet Kurowski. Från lägret räddades han av de vita bussarna, som Dag Hammarskjöld stod för, och hamnade då i Sverige där Ingrid blev hans stora kärlek och de gifte sej..Boken gav Ingid ut när hon fyllde 85 !! och den är oerhört intressant samtidigt som den är väldigt sorglig när man läser historien Tadeus berättat från lägret..


Här kommer då lite bilder..Vi börjar vid min ytterdörr i Atelje'n och säger;


 


Sen går vi åt höger bort mot "Gröna Huset", som förr var Trädgårdsmästarbostaden..

 

Grusvägen leder ner mot Allatorp och Boråkra, och detta är faktiskt den gamla landsvägen, då när man åkte häst och vagn för 200 år sen...

  

Här satt det grindar, där det säkerligen hängde en liten pojke och fick en grindslant när han öppnade för de resande..Detta kan man säja är gamla E22:an..


Sen upptäckte jag att det finns faktiskt lite växter kvar, som lever..Och jag som avskyr höst och vinter blev genast lite piggare. Finns det liv, finns det hopp.

   


Vi vänder på klacken och går ner mot herrgården igen..

     


Fast innan tog jag en sväng upp till fåren...där träffade jag på Andersson, han som sköter om djuren..

     


Ja sen lite bilder där man ser stenmurar överallt tycker jag,, och dessa murar byggdes av ryska krigsfångar på 1700-talet..undras om det var dom som kom med pesten till Karlskrona..??

       


Södra flygeln, som var hönshus då när det bagav sej. Nu, hyreslägenheter...

 


Och tillbaks till Ateljen med stallet i bakgrunden...  





Av Carina Rhodin - 28 oktober 2012 07:44

Kära läsare och speciellt Mikael, som kommenterat här bredvid, idag ska jag lite senare, skriva mer om Västeråkra Herrgård. Måste ut och göra lite "måsten" först, samt ta lite bilder då...har varit på väg en längre tid att sluta blogga, men när det då dyker upp en läsare som faktiskt är genuint intresserad av gården vi bor på, och dess historia  så får jag väl fortsätta, känns lite mer meningsfullt, vilket det inte gör att berätta om hästarna, hur dom äter, skiter och sover typ..  Det är det ju bara en själv som bryr sej om liksom..eller??


Idag är det kallt, minusgrader t o m i stallet i morse när jag morgonfodrade redan vid 6..gick ut så tidigt för enligt "gamla" tiden var ju klockan 7 och hästarna fattar ju inte direkt det där med vintertiden..tyckte inte det kändes snällt att låta dom stå och vänta för att vi människor ska få ligga och dra oss en timme längre än vanligt..  


Hej så länge!



Av Carina Rhodin - 21 oktober 2012 19:22

Belmondo är ju 3,5 nu och därför har han oxå tappat många tänder sista året..vi har aldrig direkt märkt när det hänt men senaste dagarna har han typ tuggat på allt, stenar speciellt, och vi visste att det var 2 kindtänder kvar att tappa för ett par månader sen..så idag låg då den här otäckingen i boxen..


 



Skön höstdag idag med..köpte en liten kittel på Blekingeplantan..och låtsades att jag planterade vårblommor istället..


 



Av Carina Rhodin - 20 oktober 2012 18:21

I dag var det ju en riktigt fin höstdag, får väl en hösthatare medge..men nån sommardag som utlovats var det väl inte riktigt. Det hann bli eftermiddag innan solen tittade fram genom dimman..nåväl bjuder på lite höstbilder från Västeråkra idag samt på jobbet vi utfört. 

Gången upp mellan de 6 nya vinterhagarna har blivit toltalförstörda av allt regn och hur djup leran varit kan ni ju bara ana..för att ingen olycka ska ske så kom det hit en traktorman från Sjuhalla och stjälpte av först makadam eller  0,18 sen på andra lagret vart det singel och överst grus..och ett par timmar senare och flera tusen spadtag blev det ett bra resultat!! Skulle jag vakna med nackspärr eller förlamade armar i morron så vet jag ju orsaken..nåt annat är väl inte o vänta sej..  


   

 

 

Och så här fint såg det ut ikväll när vi skulle ta in hästarna..



   

Lassarna hösteldar...


     


I går blev Elina, dottern min, tillfrågad av något som heter Karlskronakanalen (?) om hon hade lust att hästblogga dressyr, vilket hon givetvis inte har..hehe. Hon sa som det var att hon tycker det är töntigt och att hon nog uttrycker sej bäst i tal..okej om det mot förmodan sitter nån här nu och läser detta och är oerhört bra att formulera sej och har nåt att "komma med" så är ni välkomna att kontakta företaget..Ta chansen, nu kan ni bli kändisbloggare  


Dressyrträningen för Alette i torsdags gick väldigt bra för Bellis, en bra tränare och nu får vi hoppas att Alette får nån lucka i sin fulltecknade almanacka..två av ryttarna vet jag var i allafall supernöjda med sin insats.

Av Carina Rhodin - 18 oktober 2012 09:22

Igår var jag ledig och inte vet jag vart dagen tog vägen. Fort gick den i allafall...Började med att ta emot hovslagaren för både Ida och Bellis hade tappsko..och ska man se det ur ett positivt perspektiv, så var det ju tur att dom tappade skorna samtidigt! Att få hit en upptagen hovslagare på momangen är inte så lätt, det vet väl alla..


Här på bilden är Ida färdig och det var Bellis tur..jag tycker det är kul och se hur hästar beter sej och försöka förstå vad dom gör och varför..Idas sätt kan jag utantill, här vill Bellis ha kontakt och puffar på henne med bedjande ögon. Ida är nyfiken, hänger över boxdörren men spelar svårflirtad genom att lägga öronen bakåt och stöddig i blicken..men så ser man på munnen att hon trivs med uppvaktningen och är nöjd.


 


Var även på Granngården och köpte torv och hittade då dessa nya kassar som är större än IKEA påsarna. Perfekta att ha som höpåsar om man har en häst som äter lite mer..typ 5 kg till kvällen..ett stalltips bara..


 


Många hästar har flyttat senaste veckorna och endast en ny har kommit..hoppas det kommer lite ponnysar snart..det hade varit kul. Ikväll kommer Alette hit och håller träning då..

Av Carina Rhodin - 15 oktober 2012 20:13

Sista tidens regnande är ju bara föör trist, och då blir det lerigt i hagarna. Och då tappar hästarna sina skor...Ida har väl aldrig tappat skor innan men nu har hon lyckats 2 gånger på 2 dar!! Och igår var det Bellis tur, så på onsdag kommer Hovslagarn hit när jag har en semesterdag och fixar till det. Och hade han inte haft tid då hade Aletteträningen blivit inställd..fler hästar har ju tappat skorna på träningsdagen..  


Iallafall så är det uppiggande att komma till jobbet och slippa tänka på regnet..ofta får man sina skratt men ikväll skrek jag av skräck..jag skulle som vanligt köra ut burar och lastvagnar med avgående post till Alvesta..kommer ut på lastbryggan och möts av en stor gorilla, hehe. Skrek så det hördes över hela terminalen innan jag fattade att det bara var Linjebuds chaufför Frasse som gömde sej bakom Khadaffimasken..Han vet vem man ska skrämma och Khadaffi hatar jag ännu mer nu...


 

 

Presentation


En blogg om mej själv och mitt liv på Västeråkra Herrgård bland alla hästar..

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Carina

Coco Chanel

 


Ovido - Quiz & Flashcards