carinarhodin

Alla inlägg under maj 2012

Av Carina Rhodin - 30 maj 2012 09:00

Alva ligger fortfarande sjuk i körtelfeber. Igår orkade hon inte ens kliva upp ur sängen, men så här ska det tydligen vara några veckor till. Lite synd om henne då storasyrran håller på att packa och planera för sin Kroatienresa på lördag..  Men innan dess ska Belmondo åka till tandläkaren för att dra ut sina vargtänder. Sen får han vila hela juni och sen ska han börja ridas igen. Ida och hennes ponnyvänninor är avmaskade och går nu i 3 dagar i en liten karantänhage, kan man kanske säga, och på fredag släpps dom upp i den stora skogshagen för sommarbete.




Bellis hos tandläkaren i morron eller...?   

Av Carina Rhodin - 29 maj 2012 21:33

I går fick Elina äääntligen sitt efterlängtade körkort!! Bättre sent än aldrig...Tyvärr tycker hon att min blåa Volvo är alldeles för ful så den tänker hon inte köra, hm okej, ska jag behöva byta bil nu då eller? Helst vill hon väl ha en sån här liten röding som Maja har; bild från förra sommaren.


 

Av Carina Rhodin - 27 maj 2012 20:11

Fastän minstingen fyllt 15 och är alldeles för gammal för att man ska få vara hemma för "vård av sjukt barn" (numera vabbar man)..så kan det kännas lite orättvist för även om man är tonåring så kan man bli väldigt sjuk, som Alva i detta fallet, och man vill helst bara stanna hemma o hålla henne sällskap. Hon sover ca 18-20 tim/ dygn och har inte ätit på över en vecka, förutom isglass och proviva typ. Hon har redan gått ner 3 kilo dom här dagarna och det blir väl lite till innan det vänder. Men det är inte så mycket att ta av den här lilla skiten då hon bara väger runt 40..nåja, det är bara o hålla tummarna nu att hon inte smittat syrran, som ska åka till Kroatien till helgen, peppar peppar   

Har mest varit i trädgården i helgen, mitt projekt; stenpartiet med damm har börjat växa fram. Dock med stor hjälp av mina drängar..Det är nästan färdigt och jag har t o m planterat lite växter där men det återstår pump till dammen..


Ett par bilder från ikväll, när Ida stötte på Bärta Sjövik utanför stallet..hon nosade grundligt på Bärta och började brunsta!! Haha va läskig hon är Ida...




Så kom grannen, Mogge ut och trodde att ett lamm kommit löst..han hade ingen aning om att Bärta var ett människolamm och bodde i Nättraby..och nu var på väg till bilen på parkeringen.


    

Av Carina Rhodin - 25 maj 2012 22:35

...för den här veckan har det bara varit motgångar, inte för mej men för djur och barn. Först började det lite lätt med att Bellis tappade en sko, sen upptäckte vi att Ida, ponnyn, fått blodmask!! Blä, vilka äckliga kryp. Och så har Barney, den svarta perserkillen varit hostig och slö och till sist har Alva varit sjuk hela veckan i en förmodad halsfluss.

Ja, så skulle vi då ha after work med grillning och dricka ikväll på Posten..Men innan dess var Barney tvungen att åka till veterinären för han fick typ andnöd. Jag brukar ju alltid ställa in mej på det värsta, som jag sagt förut, för då kan det ju bara bli till det bättre. Och idag var jag inställd då på att det var kört, att han hade en tumör som växt och tryckte i luftstrupen, men diagnosen blev en infektion, och inga konstigheter hittades på röntgen.

Han hade oxå lite förhöjt njurvärde och var lite uttorkad. Han fick dropp och pencillin, som jag ska fortsätta med i 10 dagar då det blir återbesök för att kolla upp njurvärdet igen...fortsättning följer.


Så satt jag där på grillningen då med tankarna på annat håll..och när jag väl kom hem ikväll, ja då har Alva blivit ännu sämre. Tyckte det borde vänt efter 6 dagars feber och halsont, men nu var det tvärtom, så jag ringde sjukvårdsupplysningen och fick köra henne direkt till jourcentralen på lasarettet, det var ingen halsfluss, det var körtelfeber. Ännu värre, kommer ta veckor, ja flera månader innan hon är helt återställd. Stackarn, i sommarvärmen, alla roliga saker i skolan som händer nu, alla viktiga prov, skolavslutningen...nä, nu kan det bara bli till det bättre..


 

Nä, vi har inte hyrt in kock ikväll det är bara Kente som går in för sin uppgift. 


Kocken beställde massa is till drickat oxå och den levererades med en gädda i!!


Nä nu ska jag krama om mina sjuklingar lite..  

Av Carina Rhodin - 20 maj 2012 19:51

Äh idag blir det inga hästbilder..visar nåra på lilla Beverly som var ute i djungeln idag istället. 




Den här ogräsdjungeln tillhör min granne, hehe..själv har jag rensat, klippt hela helgen typ. Och så bjöd jag in AllatorpsLasse på grillning i eftermiddags för att få lite tips inför mitt sommarträdgårdsprojekt. Måste ju ha ett sånt varje år. Och nu ska jag få min ide' genomförd; det ska bli ett stenparti med en liten damm...




Och så har lilla Bäärta Sjövik kommit hem från en tredagarstripp på Öland. Hon fick följa med matte Emilia på hopptävlingarna där..och hon blivit väldigt uppvaktad ..inte så konstigt för hon är ju skitsöt lammet.  




Jag vet inte riktigt hur man gör med ett sånt här flaskbarn när hon blir större. Kan man bara släppa ut henne till dom andra fåren eller? Hon har ju blivit så präglad av människor så hon kanske inte ens blir insläppt i flocken..ja där fick jag nåt o fundera över hehe....   

Av Carina Rhodin - 11 maj 2012 21:14

Ett par bilder på 2 väldigt svettiga men glada ponnytjejer, som precis tränat klart för Eva, eller 4 ponnytjer kan man säja; Elina och Ida, Tove och Silvya.


 

 

Av Carina Rhodin - 10 maj 2012 10:20

Sådärja..då lägger vi fodervärdens tankar åt sidan och går vidare. Vi vänder blad, som det heter..


Efter efterlysning på Blocket av HÖ fick jag ett par tips från olika håll. Det som gav resultat var det från Anna-Helena i Bränteknuva. Tack! Idag blir det långfärd till Gullholma på Torhamnslandet för att hämta hem dessa åtråvärda balar till mina kräsna hästar.


Och i morgon ska ponnyn Ida få sej ett litet träningspass för Eva Fredriksson som kommer hit till Västeråkra, som alltid brukar vara populärt. Bra tränare och trevlig tjej. 


Av Carina Rhodin - 10 maj 2012 08:57

Jag äger 2 hästar men har även varit fodervärd nyligen åt en ponny. Jag skulle bara vilja berätta lite hur det kan kännas att lämna iväg hästen man älskade som sin egen...

Att vara fodervärd kan låta lite fult. Det kan oxå vara nåt väldigt bra. Finns historier att berätta från båda hållen; hästar som lämnats till fodervärd för att sen hämtas hem för att de inte skötts och är helt undernärda, misskötta på alla vis..Men jag tycker att ägaren i en del fall kanske inte heller bryr sej så mycket och därför inte håller koll på hästen..att den trivs på nya stället och sköts om.

Sen finns det fodervärdar som sköter om hästen bättre än ägaren, tar hand om hästen för att den ska få ett bättre liv. Kanske t o m räddar livet på den..

Eller så kan det vara precis som det ska vara: den har typ lika bra på båda ställen..


Jag tillhörde definitivt inte första kategorin utan skötte om och älskade ponnyn precis som vår egen. När den sen går vidare till ev köpare, varför ska man då inte få sörja, längta och sakna??

Det är precis som att "man var ju bara fodervärd"..ingenting värd. Varför skulle jag lägga ut en massa pengar på stallhyra, hovslagare, massage, tandläkare, hö, vaccinationer, utrustning osv om ponnyn inte betydde så mycket?

Och varför ska man då sluta bry sej när den flyttar??

För att man "bara" var fodervärd då??

Man har ingen rätt alls att ifrågasätta fortsättningen, undra och sakna..

Man kanske inte ens får ett "tack" för tiden och pengarna men framförallt kärleken man gav till en annans häst.

För mej går hästens hälsa i första hand. Alltid. Sen spelar det ingen roll om jag äger den eller "bara" är fodervärd. 

Presentation


En blogg om mej själv och mitt liv på Västeråkra Herrgård bland alla hästar..

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Carina

Coco Chanel

 


Skapa flashcards