carinarhodin

Alla inlägg under september 2015

Av Carina Rhodin - 29 september 2015 20:19

Ikväll var jag på jobbet så jag har inte tagit de här fina bilderna på 3 glada tjejer och deras vita busiga prinsar..Buster hade varit vääldigt pigg, kul...och väldigt mjuk..

 

Fr v: Lovisa på Gigolo, Elina på Buster och till höger Bim och Jocke..


 

Buster och Elina längst bak..(Foto: Lovisas mamma Gun)



Av Carina Rhodin - 29 september 2015 11:16

Här kommer ett annorlunda inlägg som egentligen inte hör hemma på min "lurviga-djur-bildblogg"..

Med anledning av kvällens gala på TV, där Sverige skramlar till flyktingarna, så ska jag berätta vad jag gör för att hjälpa..

Jag har nämnt innan här på bloggen att jag alltid skänker pengar till tiggare och är mycket för det här med välgörenhet..Hitintills har det mest handlat om vanvårdade djur men flyktingströmmen kan ju ingen människa (med hjärta) gå en förbi..I går såg jag den här annonsen i tidningen..

 

..och kände direkt att här skulle jag kunna bidra med något..Så på torsdag ska jag på ett frukostmöte i kyrkan (som jag aldrig besöker normalt) och få träffa en diakon och några flyktingar..så får vi se vad det kommer att leda till..

Jag vet att flyktingar är ett kontroversiellt ämne..och många svenskar tycker att det inte är vårt ansvar att ta hand om dem, utan deras hemländers..Men de befinner sej i akutsituation och flyr för sina liv, med livet som insats..

Fortsättning kanske följer..


Av Carina Rhodin - 28 september 2015 13:14

I augusti åkte Karin tillbaks till Orlando, men redan i morgon kommer hon tillbaks till Sverige och Västeråkra för att hälsa på..mest sin mamma Ingrid såklart..men även de små åtta lammen..  för i morse föddes 2 stycken till..en av varje sort..

   

Av Carina Rhodin - 27 september 2015 20:18

Buster och hans kompis Jocke hoppade lite ikväll..det var bara ett par kryss men mer hade inte Buster orkat..genomsvettig i sin tjocka päls..Nu får vi verkligen hoppas att Granngården ringer i morron och har skären slipade..för han måste klippas..helst igår..

 

 Medans Elina och Bim satte upp stretchbommarna..

 


Nä, nu kallar pälsklingarna..-"Kom matte, vi vill titta på TV"..

 

Av Carina Rhodin - 26 september 2015 20:17

Här blir det inte mer än bilder på djuren nuförtiden..ikväll följde Idris och hela gänget med ner till den avstängda fårhagen i backen där Hugo brukar få springa lös..

     

Ganska slut Hugo efter racerloppet..och där bakom på åkern är det skördat och snart fritt fram för ridning..som förra hösten när jag satt och tittade på Buster och en gravid Elina..och fantiserade om hur nästa höst skulle se ut med ett barnbarn..hehe..Så fort det gick..Nu är han här Idris och kollar in allt..

 


Lite Skrållan och Madicken oxå..

 


    

Av Carina Rhodin - 25 september 2015 11:25

Underbart höstväder med strålande sol..så vi tog bilen ner till Nättraby för att gå promenaden längs ån som Hugo älskar..idag hade vi sällskap av cavallierflickan Milla och de små hundarna var så glada och busade och mattarna bara skrattade..Ja, hund är nog det bästa för hälsa och humör var vi överens om..

       


Cesar, min vita perserpojke fick ju ett epilepsianfall i förrgår..som chockade mej lite..kollade upp det dära om det hänt förut i annan ägo och jovisst det hade det..En gång..(kanske en sanning med modifikation) och det var när Cesar sattes i buren och skulle åka bil till veterinären det oxå..Känns lite sådär att jag inte hade fått den informationen när jag köpte honom för då hade jag aldrig försatt honom i den situationen igen..

Så nu får han vänta på sin vaccination och vänta tills hästveterinär Cilla kommer i januari till Buster..då kanske jag kan ta ut Cesar till stallet och få honom vaccinerad på hemmaplan istället..

 

Av Carina Rhodin - 24 september 2015 20:01

12 timmar gamla, var de sist födda lammen när de blev öronmärkta..Jag lyfte upp dem i famnen och höll om och tröstade, hehe..och så blundade jag och vände bort huvudet när Alva knipsade ihop tången..I själva verket går det fort och lammet bääar till en gång men sen gör det nog inte ont längre..(det är bara jag som inbillar mej det..)

     

Nr 26 på deras ryggar är mammans ID-märke för att hålla reda på vilka lamm som tillhör vem..om det nu kommer många samtidigt.


Idris var så här glad i morse när han fick följa med till ridhuset och titta på sin mamma..eller Buster var väl mer spännande..Mormorn var inte lika pigg  

     

Av Carina Rhodin - 23 september 2015 11:25

På djurfronten har det varit lugnt med skador eller sjukdomar senaste året. Ovanligt lugnt..Sista tillbudet var nog när Stella åt svamp (!) och blev ordentligt förgiftad..Det vart dropp ett par dar på kliniken och flytande kol vet jag att jag fick spruta in ett par dar hemma..hua...

Men idag var det dax igen..fast det var Cesar som blev dålig..Jag hade stoppat in honom och Stella i varsin bur för vi skulle ner till Smådjurskliniken i Nättraby och vaccinera..I buren på väg till bilen började Cesar krampa och sprattla..jag drog snabbt ut honom och svepte in han i handduken och så fick Alva ta honom i knät och så gasade vi på..Han lugnade ner sej men började kräkas skum där i bilen men sen när vi kom in till kliniken var han i princip som vanligt..Hoppas att detta var ett enstaka epilepsianfall och att han får slippa flera..

Veterinär Katarina fick undersöka honom och vi ska avvakta en månad och se om det återkommer..Nån vaccinspruta fick han inte idag, bara Stella..Hon är den märkligaste lilla katt jag nånsin ägt..Åka i buren brukar katter hata men hon ligger tyst och nyfiken..Normalt brukar katterna sprattla när de ska sitta på vågen men hon la sej ner och tyckte det var jättemysigt..och där låg hon kvar när hon fick sprutan, jag behövde inte ens hålla henne..

Tänk om hon vore lika lätt att sköta här hemma..


Cesar

 

 



Stella

 

3 kilo väger den här tuffa tjejen..


       




Presentation


En blogg om mej själv och mitt liv på Västeråkra Herrgård bland alla hästar..

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27
28 29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Carina

Coco Chanel

 


Skapa flashcards