carinarhodin

Alla inlägg under juni 2012

Av Carina Rhodin - 29 juni 2012 20:15

I förmiddags kom då Ingela från Fåglasång hit för att prova ut en sadel till Bellis. Det var 3 stycken som låg väldigt bra på honom och vi började i billigaste änden, kan man väl säga..


Först var det en Tekna, hade vi valt den så hade det blivit en svart istället för brun, priset endast typ 6000 men den var skön att rida i (sa Elina)


 


Sen var det mellanklassen, en Isabell Werth, i svart mocka, stoora vulster och superskön, hon satt som fastspikad i sadeln hehe..


 

 


Och den dyraste var en Bates..dock inte skönast, den var lite hal.


 


Det blir alternativ 2, en Isabell till Bellis och imorron kör vi till Fåglasång och köper den och lite nya T-läder och en gjord. Bellis var så duktig och tålmodig och var så svettig efter att gått i det kvava ridhuset. Han svampades efteråt och sen ut till hagen. Men nu ska vi faktiskt gå ner till hagen och ta in honom över natten. "Dom" säger att det ska bli regn och åska hela natten...


Då är han fit-for-fight grabben; nytt träns, sadel, tänderna fixade och Elina har inhandlat nya dressyrstövlar på Fåglasång oxå..så nu är det bara en sak som fattas - en tränare...

Av Carina Rhodin - 27 juni 2012 20:04

I kväll kom Maja hit och hon fick hänga med på Ida när Elina och Bellis red ut på en långrunda i Rosenholmsskogen..ett par bilder bara på Bellis efteråt i boxen, där han får lite kraftfoder innan det var dags att gå ut i hagen igen för natten. Han har stått inne ett par nätter nu och hållt Ida sällskap för det har ju varit "höstväder"..Tur att man jobbar och slipper vara ledig, seriöst..


 

 

Han rids fortfarande med Idas lilla hoppsadel men på fredag kommer Ingela hit och provar ut en dressyrsadel.



I går hade vi en huggorm i trädgården så jag gick motvilligt ut ikväll, men jag  var ju bara tvungen att sätta ner lite plantor i jorden, växter jag fått av förvaltarens fru..snäll fru som har väldigt gröna fingrar. Vi har sett flera huggormar i år redan här på våran grusväg, är det någon som vet om det är nåt speciellt huggormsår eller nåt??


 

Och här står lilla Beverly och myser i kvällssolen..


 


Av Carina Rhodin - 25 juni 2012 21:19

Nu är Karin hemma på Sverigebesök, en av gårdens ägare, annars bor hon ju på andra sidan Atlanten i Orlando..och igår fick vi hjälpa Allatorparn att fösa in alla fåren till ligghallen. Småbaggarna skulle nämligen "sorteras ut" för att  sedan släppa ut tackorna och flicklammen igen. Pojkarna ska snart åka till slakt innan de blir för gamla och börjar bli intresserade av sina systrar..

En del skulle öronmärkas igen där den gamla lossnat och jag satt där grensle över lammen och tjuvhöll medans Andersson knipsade till med tången..kände mej som värsta bonden alltså..Hela jobbet tog 2 timmar och lite sorgligt är det men det är så här det går till. Man kan inte ha hur många baggar som helst. Endast en. Och han heter Rudolf.


     


I kväll när jag kom hem från jobbet hängde jag med upp till ridhuset för o ta lite bilder när Elina skulle rida Belmondo. Han håller på att sättas igång igen och det blev inte mer än 4-5 veckors vila. I dag blev det ett pass på ca en halvtimme i ridhuset, där han inte gått på länge, men det var ett sånt busväder. Bellis har fått ett nytt bett oxå, ett tvådelat gummibett och han gick bra på det med. Pigg var han och hade mycket energi. Tyckte det var jätteroligt att få jobba lite igen.


     


Lite ändringar:


Dom här bilderna är inte tagna med den nya Iphonen. Den gav jag bort. Hehe. Alltså jag kunde inte smsa med den. Skulle skicka ett meddelande och hur jag än försökte så blev det fel. Det blev typ: pök istället för söt och nästa gång blev det gök osv...Grejen är att jag har alldeles för stora sorterartummar för dessa små tangenter. Så jag frågade Alva om hon ville byta, och blev hon glad i vintras när jag gav henne Xperian så blev hon ännu mera förvånad nu..Jo, det ville hon ju gärna och jag gav henne den jäkla "fånen".

Summan av det hela blev att jag nu bytt mobilnummer efter många år..det nya är; 0708-250770. 

Har oxå sagt upp Telia så vi har ingen fast telefon längre. 

Har därför ny mailadress. Och den är: rhodincarina@gmail.com




Av Carina Rhodin - 23 juni 2012 08:50

Känns som det bara är jag som är vaken i hela världen, eller åtminstone på Västeråkra...idag var det min tur att morgonfodra de 5 hästarna som står inne över natten. Hade ställt klockan på 6 och såklart vaknade jag redan vid 4..sen tog jag ut Ida till ponnyhagen och där stod Annie och Silvya och väntade på  henne och jag fick som vanligt ta täten för att följa dom på stigen ner till gräset.


 

Dom går ALLTID i den här ordningen...


Ja, nu finns det 2 lediga lägenheter här på Västeråkra. Det är 2 stycken 2:or i södra flygeln på ca 65-70 kvm vardera. Någon intresserad? 


 

De lediga lägenheterna är här på varsin sida om den vänstra porten..


Sist en bild på det finaste i rabatten just nu..fingerborgsblommorna..


 

Av Carina Rhodin - 20 juni 2012 20:10

I dag var siktet inställt på " hovslagaren kl 08.00" Alltså vaknade jag redan vid 5- snåret. Inte för att jag måste ha tre timmar på mej för att göra mej fin för Bengt (hehe) utan för att min kropp är inställd på nån konstig timer när det är något jag har att passa. Men lite väl onödigt tidigt kanske...Nåväl, tog cykeln ner till sommarhagen och plockade in Bellis och Ida stod ju redan inne och gick sen in o tog lite kaffe tills hovis kom. Då låg Bellis och sov. Snarksov! Trodde det bara var Affe som kunde dra såna timmerstockar. Fick tjoa till o daska han med grimman i baken för att han skulle stiga upp, stackarn. Jag kunde ju inte be Bengt vänta tills Bellis sovit färdigt direkt.   

Bellis stod nästan och sov och orkade knappt lyfta benen...


 

Sen var det Piddes tur o bli fin..


 

Och sen ut till hagen igen där Affe genast börja gosa med Bellis. Tänk så glad man kan bli när man inte setts på en hel timme  

Av Carina Rhodin - 19 juni 2012 08:54

I natt har Bellis fått sova inne i sin box. Efter lite velande i gårkväll så tog Emmy och jag in hästarna..det blixtrade rejält och mullrade och eftersom dom gått ute ett par veckor nu dygnet runt så passade det bra att få vila ut rejält OM det nu ändå skulle bli oväder...

Men det blev det ju såklart inte, åskan drog österut och jag såg t o m solen bakom molnen, hehe


Ida och hennes ponnykompisar Silvia och Annie är inte speciellt förtjusta i att gå ut i hagen på morgnarna. Får draaa Ida genom grinden. Fastän dom har en kanonhage i skogen. Varför? Den som bara visste. På kvällen står Ida vid grinden själv och vill IN. Jag har ju den livligaste fantasin i världen men jag har på känn att det finns vildsvin i hagen ibland, dom syns ju här på åkrarna, jag ser dom böka runt, från mitt köksfönster emellanåt.


Bilder från i morse; ingen av tjejerna vill ta täten ner till skogen utan cirklar runt runt innan någon ger sej och går iväg.


         

Av Carina Rhodin - 17 juni 2012 18:51

Usch, idag var det nära på att gå illa!! Det var längesen jag råkade ut för nån olycka nu så det var väl dags igen då..MEN det kunde blivit värre, mycket värre. Jag var som vanligt nere vid hagen och plockade ut Bellis för att ge honom mineraler o lite kraftfoder ur hinken. Som tur var så hade jag med mej min "fotograf", om paniken hade uppstått. Rätt som det var när jag stod där med hinken och klappa Bellis så rasade vägen under mina fötter. Nedanför stupet rinner en bäck  och jag fick inte fäste med fötterna utan hängde precis som i en isvak och försökte ta mej upp men gruset bara rasade och ovanför mej ser jag bara Bellis hovar och är livrädd för att han ska ta ett steg ut åt vänster för då hade han med rasat ner..hua i morron kanske jag skrattar åt eländet men just nu känner jag mej mörbultad och faktiskt lite chockad..(jag snyftade på hemvägen oxå)

   

Ja där ungefär hände det. Jag skulle gå runt hans vänstra sida och trampade för långt ut mot kanten och raset var oundvikligt. Tappra Bellis rörde sej inte ur fläcken. Tack Gud för det. Amen.  

Av Carina Rhodin - 16 juni 2012 21:36

Nu har det hänt. Det gick inte att komma ifrån; jag har köpt en iPhone 4 S. Det där sista s:et är viktigt, hm. Senaste modellen tydligen och har en kamera med 16 megapixlar (eller var det 15) nåväl, på den gamla hade jag bara 3,2 och eftersom jag inte har lust att dryga mej med långa texter i bloggen, utan mest är intresserad av o ta bilder, så kommer det nog bli mer av det nu.............Är den nån som hängt med ett tag så minns ni kanske att jag köpte en Experia i vintras. Som jag inte orkade lära mej så jag gav ju bort den samma kväll..skit samma, idag testade jag o ta första bilderna på Bellis nere i hagen. Jag plockade bara ut honom genom grinden och gav honom kraftfodret i en hink, borstade av honom o sist flugsprejet. Han är min alldeles egen nu några dagar då Elina åkt till Sundsvall för o rida lite andra hästar  

     

Nä fan, jag märker ingen skillnad på bildkvalite'n..gör ni?


I morron får jag min första sovmorgon på flera månader då jag får hjälp med Idas utsläpp..Kommer garanterat vakna vid gryningen ändå, man är ju som en tidsinställd bomb   

Presentation


En blogg om mej själv och mitt liv på Västeråkra Herrgård bland alla hästar..

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Carina

Coco Chanel

 


Ovido - Quiz & Flashcards