carinarhodin

Alla inlägg under januari 2012

Av Carina Rhodin - 31 januari 2012 09:33

Årsmötet i söndags resulterade i att det faktiskt blev en ny styrelse, och Rosenholms ridklubb lever vidare..men utan ridskoleverksamheten då. Personligen tycker jag att det skulle varit kul om det blev en ridskola igen som förr om åren, men de flesta är nog nöjda som det är idag. Men å andra sidan; vem vågar starta en ridskola från scratch i dagens läge? Det skulle va om det dök upp en multimiljonär då 


I morse var det minus 7 när jag tog ut hästarna så både Ida och Poca fick behålla fleecen under täckena..mina små prinsessor..  och så är vattnet helt fruset i baljorna och gick inte att sparka igenom..och knöligt i hagarna..nä nu räcker det med kyla tycker jag.


Nästa vecka kommer Susse hit igen för att behandla Poca för sista gången..Elina galopperade henne på fyrkantsspåret ett par varv i söndags och det gick bra men lite unghästvinglig..Poca är ju ingen unghäst utan en mogen dam på 14 bast, utan det är för att hon blivit av med alla sina muskler förra året..men det är på g igen..Så här fin blev hon igår när manen rycktes ytterligare..nu är den så Ida-kort, precis som det ska va (enligt Elina då)  




HA EN BRA DAG!!!          

Av Carina Rhodin - 30 januari 2012 10:01

Den här boxen tillhör inte Ida...hon börjar bli busig på äldre dar och tar sej friheter...innan jag gick ut med henne så står hon färdigklädd i sin box och jag går för o öppna portarna, då snabbt som ögat springer hon över och ställer sej i Pocahontas box. Och så tittar hon oskyldigt bort...


Ja Elina leker lite med Ida som vanligt.


Pocahontas och Bellis i går morse. Kallt och gud vad jag längtar till våren nu när man slipper ta på täcken..


   

Av Carina Rhodin - 28 januari 2012 22:19

Hur har eran lördag varit?? Sovmorgon, mys, lång middag med levande ljus, lördagsgodis o tv?? I såfall precis så som mina lördagar inte ser ut...oftast blir det först en runda till Granngården efter att hästarna är ute, inköp av halmpellets, betfor o kraft eller mineraler. Ja alltid är det något som behöver fyllas på i förrådet.


I dag blev det en runda upp till Fridlevstad oxå för o köpa hö, och det absolut jobbigaste är när man kommer hem för att bära upp dessa balar på loftet.. 


Jag hann faktiskt en runda till Amiralen för o köpa människomat oxå samt handla ett par presenter.

Sen var jag med Alva uppe i ridhuset när hon red Pocahontas och ikväll tycker jag det gick riktigt bra..och helt plötsligt var klockan 8 och snabbt in o tina upp, dricka kaffe o så var det snart dags för kvällsfodringen i stallet. Just nu är det 17 hästar installade så det tar sin lilla tid om man fodrar ensam..men jag tycker det är rätt mysigt o rogivande att gå där bland hästarna ensam och höra dom tugga för att sedan släcka ner o säja; "Gonatt hästarna"..Så ser mina lördagar ofta ut. 


Alva o Poca ikväll..


Färdiga och båda är svettiga medans curlingmorsan förfrusit...




Jag får sätta mej ner på knä när jag ska greja med Poca för hon är så liten..eller för att jag inte orkar böja mej.      

Av Carina Rhodin - 27 januari 2012 22:51

Linn var här i kväll och hjälpte till med löshoppningen. Vi började med Belmondo, och det gick bra mycket bättre än förra gången då han inte stannade efter hindret utan dundrade på varv efter varv. I dag lyssnade han och stannade, stod och nosade lite på sargen och sen stack han iväg i hundra knutar när han fick smackljudet..han hoppade 75 cm och där stannade vi. Det var bara tredje gången i sitt liv han gjorde detta så det kändes bra o stanna på den höjden.


Bellis är förhoppningsvis snart fullvuxen, blir 3 i april, och är nu över 170 i manken och högrest.



Så var det lilla Pocahontas tur och vi visste ju inte om hon löshoppats innan, men det förstod vi snart att det hade hon gjort, för hon var jätteduktig. Inga bockningar eller sparkar, bara galoppera på lugnt och sen efter hindret stannade hon tvärt och ställde upp sej i givakt och väntade..superponny. Hon fick bara hoppa lågt några gånger med tanke på att hon varit ur kondition innan, alldeles för länge och nu ska vi se till att göra en behandlig till, med nålar och laser som för några veckor sen, och efter det kan hon få galopperas med ryttare. Ja, vi har tagit det väldigt försiktigt med Poca men hoppas att det gett resultat.  


       

Av Carina Rhodin - 27 januari 2012 09:07

Gomorron! Äntligen fredag och gud såå fort denna veckan har gått..men så är det ju när man har roligt på jobbet..  I kväll när jag har jobbat klart ska vi löshoppa Belmondo och Pocahontas. Ska bli väldigt kul då jag missade första gången Bellis gjorde det, och Poca har vi ju aldrig hoppat innan...hon har varit hos oss i 3 månader nu och har 3 månader kvar, sen vet jag inte hur det blir med henne, om ägaren ska ta hem och sälja henne eller om hon ska bli kvar här tills vidare..snällare ponny får man leta efter  


Till alla hästnördar så har jag en glädjande nyhet, hehe; idag delar vi ut nya Hööks katalogen med massa nya prylar i..och lilla Nellie Berntsson är med i den som fotomodell, "-Vem fan är det?" sa min äldsta dotter.."Hon som bloggar och är med i Ponnyakuten, vet du väl" sa jag..Nä, såna barnprogram tittar hon inte på..hehe, är det bara jag som är vuxen och tycker att Ponnyakuten är skitbra och läser barnbloggar..snälla nån därute, håll med mej nån.. 



Nellie från Höökskatalogen


Högre än så här lär väl inte Poca hoppa...


PS PONNYAKUTEN SÄNDS PÅ SÖNDAGAR KL 19     

Av Carina Rhodin - 22 januari 2012 09:59

I morse låg det lite vitt ute och det tyckte hästarna var kul för omväxlings skull. Här kommer lite bilder som jag tog när vi släppte ut Bellis och Pocahontas vid 8 i morse..

Pocahontas var så glad så hon var först ut att lägga sej ner och rulla.


Så kom nyfikna Bellis och ville göra likadant som älsklingen..




Och då var det Pocas tur igen..


Sen drack dom lite-tillsammans förstås


         Ha det så skönt ute idag hästarna. Hej så länge. 

Av Carina Rhodin - 21 januari 2012 18:55

Lataste dagen i mannaminne...får väl skylla på eh ..väderomslaget. Systrarna (Elina och Alva) har däremot fått motion. Dom gick iväg klockan 8 i morse (då jag fortfarande nanade kudden) med Belmondo och Pocahontas på en långpromenad i Rosenholmsskogen. En liten runda på 2 timmar, och när dom kom gåendes här hemma på grusvägen med hästarna, släpade dom benen efter sej, även hästarna såg lite trötta ut innan dom släpptes ut i hagen. 


Lånade ett par bilder från dottern, som hon tog idag..


Hm..Telenor Arena..här har jag inte varit förut..spännande.


          

Av Carina Rhodin - 19 januari 2012 22:18



FAEN, försöker o ladda upp filmerna men då poppar det upp en ruta med "ogiltligt format"...que? Någon som vet hur jag ska göra...  

Presentation


En blogg om mej själv och mitt liv på Västeråkra Herrgård bland alla hästar..

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Carina

Coco Chanel

 


Skapa flashcards