carinarhodin

Alla inlägg den 15 april 2012

Av Carina Rhodin - 15 april 2012 09:13

Nu ska jag faktiskt göra ett litet "fotoreportage" här om Västeråkra Herrgård där jag bor..ibland kan jag få ett telefonsamtal från någon okänd som söker lägenhet och av en händelse hamnat på min blogg genom att googla..det är för många, även karlskronabor, en okänd gård, och jag tillhörde själv den skaran som inte visste vad Västeråkra var för något..


Året var 1991 och jag var småbarnsmamma och ville börja rida lektioner igen och fick tips av någon att Västeråkra har ridskola..Hm, var ligger det, låter som långt borta..typ Torsås-hållet tyckte jag..Hehe, men visades sej att det bara var 7 km från centrum, där jag bodde då (Hantverkargatan). Och när jag väl börjat rida här så fattade jag snart att man kunde bo här oxå...och lyckades övertala sambo att flytta hit..vi hyrde en trea i Södra Flygeln, som numera hyrs av fd ridskolechefen Anita. Ridskolan är numera nerlagd och i stallet finns bara privathästar..


Ja, jag har flyttat runt lite däremellan men längtade alltid tillbaka hit. Så för drygt 4 år sen såldes det stora huset på Verkö och flytten gick åter till Västeråkra och nu tror jag att jag aldrig mer flyttar härifrån...Det är så praktiskt när man har hästar och så är det underbar natur här utanför husknuten. Herrgården byggdes 1680 och det finns en lång intressant historia om denna Amiralsgård som jag inte ska dra här nu men lite bilder bjuder jag på...



Herrgårdens baksida i söderläge..


Från södra gaveln sett


Trädgården med tennisbanan, som vi hyresgäster får använda..kan tilläggas att vi hade även pool förut men det var för jobbigt att sköta den, så den togs bort..


Norra Flygeln, där det finns etagelägenheter att hyra..


Södra Flygeln, där det finns vanliga enplans...fast där har man bättre utsikt mot vägen och hagarna..


Stallet, som byggdes av Ingrid Kurowskis föräldrar 1935 och inhyste gårdens kor...


Lite nergånget men är under upprustning..


Ena gaveln målas just nu..och här är våran del av stallet där Ida, Bellis, Poca och så Silvya står..


        Lägenhetsförråd till boende i Norra Flygeln


Röda Stugan heter detta huset och är mittemot mej..här finns det 2 lägenheter, en uppe o en nere..


Så mitt place, Atelje'n. Vi har hela övervåningen samt halva nedre..resten i nedervåningen är en liten etta. Den som man går in i vänsterdörren till. Och det var där som Pauline bodde förut..


Norra Flygeln sett från mitt hus..och postaren måste ju visa lådsamlingen där man får gå ut o hämta sin post. Och en alldeles egen gul låda att lägga sin avgående post i har vi oxå..


Kl är 7 på morronen och "målaren" har precis börjat pensla på..hoppas det går bra däruppe o att han inte ramlar ur korgen..(för då blir mina döttrar faderslösa)       

Presentation


En blogg om mej själv och mitt liv på Västeråkra Herrgård bland alla hästar..

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Carina

Coco Chanel

 


Ovido - Quiz & Flashcards