carinarhodin

Direktlänk till inlägg 28 oktober 2012

Mera om Västeråkra

Av Carina Rhodin - 28 oktober 2012 19:58

Gick en liten sväng i solskenet här på Västeråkra i eftermiddags..blev inte så mycket bilder på husen utan mest på växter och stenmurar..när jag tänker efter så är jag väldigt förtjust i stenar och stenmurar framför allt då..det ligger så mycket jobb bakom dessa. Och vilka duktiga och starka män för hundratals år sen som slet med stenarna, för inte fanns det grävskopor då utan det var nog med vanlig handkraft de byggdes.


Idag bor Ingrid Kurowski i herrgården, sen ca 8 år tillbaks..hennes 4 barn är alla bosatta på andra sidan Atlanten..Ingrid är den gulligaste, piggaste lilla dam jag nånsin mött, och trots sina 89 år har hon en skarp blick och sinne för humor. Hennes mor Signe Wachtmeister blev närmare 100 år och hon bodde här på Västeråkra där Ingrid föddes..Signes far i sin tur hette Hugo Wachtmeister och kom från Johannishus slott, ja grevarna ni vet..


Signe var konstnär och målade sina tavlor i Atelje'n, där hon även hade utställningar ända in på 70-talet..Och JA det är i det lilla huset som jag  nu bor i..men innan dess var det ett brygghus. Västeråkra byggdes ju 1680 då som en Amiralsgård utav generalamiral Dufva. Meningen var ju att Karlskrona skulle bli hufvudstaden eftersom Flottan hade sin bas här i staun..


Ingrid skrev en bok om sitt liv här på Västeråkra, om den fina tiden med alla amiraler och grevar och grevinnor, men även om de tuffa åren i Venezuela med småbarn och en man, märkt av livet som fånge i koncentrationläger, han var en polsk jude, därifrån kommer namnet Kurowski. Från lägret räddades han av de vita bussarna, som Dag Hammarskjöld stod för, och hamnade då i Sverige där Ingrid blev hans stora kärlek och de gifte sej..Boken gav Ingid ut när hon fyllde 85 !! och den är oerhört intressant samtidigt som den är väldigt sorglig när man läser historien Tadeus berättat från lägret..


Här kommer då lite bilder..Vi börjar vid min ytterdörr i Atelje'n och säger;


 


Sen går vi åt höger bort mot "Gröna Huset", som förr var Trädgårdsmästarbostaden..

 

Grusvägen leder ner mot Allatorp och Boråkra, och detta är faktiskt den gamla landsvägen, då när man åkte häst och vagn för 200 år sen...

  

Här satt det grindar, där det säkerligen hängde en liten pojke och fick en grindslant när han öppnade för de resande..Detta kan man säja är gamla E22:an..


Sen upptäckte jag att det finns faktiskt lite växter kvar, som lever..Och jag som avskyr höst och vinter blev genast lite piggare. Finns det liv, finns det hopp.

   


Vi vänder på klacken och går ner mot herrgården igen..

     


Fast innan tog jag en sväng upp till fåren...där träffade jag på Andersson, han som sköter om djuren..

     


Ja sen lite bilder där man ser stenmurar överallt tycker jag,, och dessa murar byggdes av ryska krigsfångar på 1700-talet..undras om det var dom som kom med pesten till Karlskrona..??

       


Södra flygeln, som var hönshus då när det bagav sej. Nu, hyreslägenheter...

 


Och tillbaks till Ateljen med stallet i bakgrunden...  





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carina Rhodin - 14 januari 2017 21:52

Vi var uppe med Coco i ridhuset redan vid 7.20 och longerade..(och innan dess hade Hugo fått sin morgonrunda) så det har varit en lååång lördag..   Ett par minusgrader men fick ändå lite lite vårkänslor när solen kom..   Sen har det hänt en ...

Av Carina Rhodin - 11 januari 2017 18:09


Lite bilder från veckan..sköter den här "bloggen" dåligt nu..       I helgen var det vacker vinter..         Buster och Coco stod och myste lite trots 15 minus typ..men dom gillar det..om det inte blåser..som idag..var ganska jobbigt att...

Av Carina Rhodin - 6 januari 2017 19:48

Idag så åkte vi, Hugo och jag, och hämtade Mohammed för och ta den sista promenaden tillsammans då..för att säga hejdå och samtidigt grattis..i morron fyller han 18, och på måndag måste han därför lämna HVB-hemmet här i Karlskrona, för han anses som ...

Av Carina Rhodin - 5 januari 2017 20:20


Lite sorglig dag idag, då fadderbarn M har fått beskedet att han måste flytta till Göteborg på måndag..att fylla 18 är inte så roligt för alla..som ensamkommande afghan har han nu blivit "vuxen" och Migrationsverket rör runt i tombolan och M får en "...

Av Carina Rhodin - 2 januari 2017 07:48

Jag "dygnade" på jobbet, eftersom det var nyårsafton och någon måste vara på plats vaken..och igår kunde jag intyga att jag är liksom inte 25 längre..yrslig av trötthet.. De flesta ensamkommande barnen på Fur fick åka ner till Karlskrona och titta ...

Presentation


En blogg om mej själv och mitt liv på Västeråkra Herrgård bland alla hästar..

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Carina

Coco Chanel

 


Ovido - Quiz & Flashcards