carinarhodin

Alla inlägg under mars 2012

Av Carina Rhodin - 11 mars 2012 19:56

Har haft funderingar på o låta bloggen vila ett tag, pga tappat intresse o dåligt självförtroende..eller..men fick en önskan idag från ett par gulliga tjejer, som väntar på ett inlägg..okej, det kanske inte blir så intressant, inga bra bilder o dålig inspiration MEN idag då har Elina ridit ut med Bellis, han som snart fyller 3 ni vet, Emelie gick med och ledde Pocahontas. Det blev en ritt på ca 1,5 timme i Rosenholmsskogen och idag fick hon känna på hans supergångarter när hon travade på grusvägarna, Bellis gick i form hela rundan och ja Elina var helt lyrisk när dom kom tillbaks..jag ska försöka få "låna" lite bilder som dom tog ute..själv har jag bara denna innan dom traskade iväg;


Bellis idag..skulle man fått önska nåt extra till denna superhästen, så skulle det väl varit en vit strumpa till bak..


Vi har kollat på Ponnyakuten nu och där medverkade Susanne Gielen idag, hon som ridit in och tävlat Bellis pappa Belamour, framgångsrikt i Europa. Belamour såldes (tyvärr) från Flyinge för ett par månader sen och man kan ju bara gissa vad köpesumman var.........x antal miljoner typ. 

Belamour 1151


Idag har jag sagt upp Pocahontas boxplats och den kommer inte ersättas med en ny häst av oss..inte i nuläget iallafall. Bellis kommer inte att bli själv, när Poca åker, för nu har ju Emmy tagit tillbaks Alfred till Västeråkra och jag har fått klartecken att dom kan börja gå ihop till sommaren igen!! Grabbarna fick nosa och hälsa på varandra utanför stallet och dom såg så nöjda ut.."o vad vi ska busa i sommar i hagen" viskade Affe i Bellis öra..hehe. 


Paddockbygget går framåt..kan inga exakta mått, men nog ser den ut o vara 20 meter längre och liite bredare..




Pocahontas har haft en "testarvecka" då hon en gång sparkade bakut nere på en åker i Allatorp så Alva for i backen o en kväll rusade hon varv efter varv i galopp, så igårkväll följde jag med upp till ridhuset när det var riddags. Men bara för det så var hon hur fin o lugn som helst, och galopperade bara när Alva bad om det. Nu tog hon högergaloppen med på första försöket. Hon har ju oftast hamnat i vänster men nu kommer säkert musklerna mer och mer och det är lättare i kurvorna..hehe. Jo, när jag satt där på läktaren så hörde jag fåren genom väggen, dom bor ju bakom ridhuset, och då kommer ett otäckt bäande, typ dödsångestläte, jag rusar bakom och in till fåren och där står en tacka som håller på att "föla", eller "lamma"..det sticker ut en liten nos ur baken på henne men hon skriker förtvivlat, jag ringde då i panik ner till AllatorpsLasse som kommer upp till oss..han ber mej hämta vatten och tvål och så kavlade han upp ärmarna och in o drog ut det första lammet, sen in och drog ut det andra...och där låg dom 2 fina, svarta i pälsen, välskapta MEN döda!! Och fy vad jag grät, jag bara stortjöt och Lasse var väldigt nära han oxå..Fårmamman hade varit för trång och lammen var stora, och Lasses önskan att få ett par svarta lamm var väldigt nära att gå i uppfyllelse, men tyvärr är det sånt här som händer. 


Av Carina Rhodin - 7 mars 2012 20:24

Förlåt min dåliga uppdatering men jag tillhör ju inte kategorin "kändisbloggare" som måste visa sej flera gånger om dagen...och så privat kommer jag aldrig bli. Här skriver jag ju mest om lite vardagliga saker som händer våra hästar på Västeråkra. Tar lite bilder på dom osv...Så några smaskiga detaljer kommer jag inte bjuda på.. 


Har en chinchillaperser som har vårkänslor, så hon har hållt mej vaken 2 nätter på rad nu med sitt jamande..har sagt till henne att om hon inte är tyst i natt så lämnar jag tillbaks henne därifrån hon kom..det måste ju hjälpa, för det var det vidrigaste stället jag sett..


Här kommer bara ett par bilder som ser ut som alla dom senaste, men togs i morse, kallt, grått och nu är det snö på väg MEN till helgen kommer våren har jag hört...


Lunch höet lägger jag i många högar..skulle jag bara lägga en hög till dom var, skulle Ida blivit utan, då hon är lägst i rang. Fr v Ida, Annie och Silvya.


Men dom här 2 snälla hästarna har absolut inga problem att dela med sej..lägger jag ut 2 högar så äter dom ändå ur samma, hehe..Lady & Lufsen (Pocahontas & Belmondo)    

Av Carina Rhodin - 3 mars 2012 21:16

Inte blev det nån Mello ikväll heller..men vad fan gör det, imorron hade man glömt låtarna ändå. Följde med Alva upp till ridhuset istället, för idag, efter 4 månaders igångsättning med Pocahontas, hade hon bestämt att nu var det äntligen dags att prova galoppen. Elina har galopperat henne några gånger men i dag var det lillasysters tur då..

Och jag blev nästan tårögd (hehe det är faktiskt sant) för det gick jättebra och Poca gick så fint, är fortfarande lite vinglig, men musklerna börjar komma på bakdelen nu..det här är ju belöningen; när man får se resultatet..tänk så omusklad, mager och tufsig hon var i november och tänk vad fin hon kommer att vara till sommaren 




Sen blev det lite godis i boxen för hon varit så duktig. Pocahontas bugade och tackade.



I förmiddags föddes ytterligare 2 lamm..men det är inte dom jag klappade, vill inte röra de nya så mamman känner människolukt och stöter bort dom, utan det är dom veckogamla ungarna på bilderna. Den ena har svarta fläckar  och är underbart söt..




När jag var liten och man skrev i sina kompisars "Mina vänner" -böcker, (finns det såna nu förtiden?) så var alltid sista frågan, "Vad jag vill bli när jag blir stor;" och jag skrev alltid "Bonde" eller "Bo på landet" , vad jag nu fick det ifrån, men tänk så rätt det nästan blev.  Här sitter jag som en bonde och kelar med lammen..bäääää            

Av Carina Rhodin - 3 mars 2012 12:30

Kall morgon men strålande sol och mer kan man väl inte begära så här i början av mars. Har som vanligt en lördag varit på Granngården och inhandlat lite förnödenheter, typ halmpellets, tränshängare mm....här kommer ett par bilder på några av mina husdjur i morse...


Moses..


Pocahontas och Alva


Och så Bellis som inte kunde låta mej vara ifred när jag skulle fylla på vatten..vilken efterhängsen karl...      

Av Carina Rhodin - 1 mars 2012 19:50

Fastän vi har 21 hästar uppstallade på ca 15 ägare så har vi fått svårt med VEM som ska lunchfodra vid 12-tiden..alla jobbar nämligen, vilket vi måste, för o få i hop till brödfödan o stallhyran   så nu fodrar vi våra egna hästar vilket innebär att idag fick dom maten redan halv 11 innan jag körde till Posten.. 


När jag hällde ut höet till Ida fick fåren syn på oss och kom bäande ner för backen..oj så hungriga dom blev plötsligt...


Till slut stod nog hela skocken där o tiggde och Ida bara mumsade på och såg mallig ut.


Sen gick jag över vägen och där stod fyrtornet och släpvagnen och väntade på sin tur...


   

Av Carina Rhodin - 1 mars 2012 09:14

Äntligen är det mars och det kändes i luften i morse..fastän det var mulet o såg allmänt grått och lerigt ut så blev man ju riktigt svettig efter att ha tagit ut hästarna  Senaste tiden har det varit full huggning här på Västeråkra. Ägaren, Kurowski, har varit på Sverigebesök igen, och då ska allt hända, helst på samma gång,,,Traktorer överallt, det är grävt för nya avlopp, paddocken håller på att förlängas, men det blir säkert ett väldigt bra resultat till slut!!


Imorse gick jag upp för att titta hur det gick med bygget,,hm, helt tyst..traktorerna stod där tomma och inga folk..konstigt..kan det har något sammanhang att Kurowski åkte hem till Venezuela i morse?? Äh jag bara undrar...


Paddocken idag..


Och här har den lillla platån med uppsittarstocken jämnats med marken...synd..


Belmondo och Pocahontas idag i hagen..     

Presentation


En blogg om mej själv och mitt liv på Västeråkra Herrgård bland alla hästar..

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Carina

Coco Chanel

 


Ovido - Quiz & Flashcards