carinarhodin

Alla inlägg under december 2015

Av Carina Rhodin - 18 december 2015 20:27

Mitt första inlägg från mobilen det här..Så enkelt men med mina feta tummar blir det nog inte så ofta..lättare med ett riktigt tangentbord.och foton tagna på höjden funkar inte heller.. Så Buster får vara testobjektet..han klipps nu..

Av Carina Rhodin - 18 december 2015 07:45

Igår morse var Coco så snäll, både i ridhus och vid utsläpp, så vi trodde nästan hon var sjuk, eller åtminstone lite hängig..hehe..Hon uppförde sej exemplariskt när hon kom in i hagen, inga utfall mot Buster, hon följde inte ens efter honom utan stod kvar hos mej..hon har blivit riktigt social och nyfiken är hon ju..Kan det va så att sen vi hängde ut hönäten så vet hon att det alltid finns gott om mat. Hela tiden. Och att hon också har "landat" lite i vår miljö, som är mycket större än vad hon kom ifrån..

 




I början på veckan var det många minusgrader och alldeles för kallt, om man heter Carina och är vääldigt frusen..Hugo var i Nättraby på vår runda vid kyrkan, där har vart översvämning sen stormen Gorm (eller var det lilla Helga) men nu hade det runnit undan..

 

Nu har kylan försvunnit och vid 23 tiden på Hugos kvällsrunda var det 9 plus istället..det gillas bättre och jag bryr mej inte ett dugg om det där med en vit jul..som alla önskar.. 

Av Carina Rhodin - 15 december 2015 21:50

Idris var med i stallet i morse när Coco skulle få sina sprutor..han skötte "pappersexercisen"...

 

Coco fick beröm av veterinären och faktiskt har den lilla ponnyfröken skött sej super hela dagen, framförallt snäll i hagen mot Buster..Tycker hon har visat lite tillgivenhet t o m sista veckan..och kanske börjar fatta lite hur en fin tjej ska uppföra sej..men har säkert med dålig mänsklig kontakt att göra och inte vetat hur hon ska bete sej i alla nya situationer..

Kallt som tusan var det denna fina soliga morgon..hästarna njuter..

      

Idag har dom ätit ur sina hönät..fastän dom har varsitt så stod dom och åt ur samma ett tag,,,och vilket framsteg är inte det...En guldstjärna till Coco idag igen.

     

   

När jag kom hem från morgonpromenaden med Hugo hittar jag Sessen sovandes på tangentbordet..Han hade tydligen Googlat..  

Av Carina Rhodin - 14 december 2015 10:44

I går fick jag vårkänslor när jag var ute med Hugo..solen sken och det var varmt..och ännu roligare var att Hugo mådde bra igen..tror han blev så illamående och förstoppad till sist, att han bara ville äta gräs och kräkas, berodde på det smärtstillande han fick ta efter operationen..men 5 dagarskuren tog slut i lördags och han blev genast bättre igår..

   


För att avdramatisera lunchfodringen, för Cocos del, så ska vi prova att ha hönät i hagen..Finns inga träd där att hänga dessa i, så Husse var snäll och slog ner några kraftiga stolpar i går kväll..Ja, lite konfunderade såg de ut i morse hästarna, som undrade var det var för nya saker i hagen..Coco är ju vääldigt nyfiken och gick försiktigt fram och undersökte..men de åt bara av höet som vi lagt ut på marken och näten, de hänger där ännu några timmar senare och dinglar...orörda.

   

I morron är det dags för Coco att få spruta nr 2..Jag har funderat på om jag nånsin sluppit grundvaccinera och botulismvaccinera när jag köpt häst..kom på att det var endast Belmondo som var skött efter konstens alla regler, men resten, nä.. ingenting..För några år sen var jag i Emmaboda som presumtiv köpare på en ponny, familjen hade 9 (!) hästar på gården och det visade sej att ingen av dom varken hade pass, var vaccinerade eller skodda.. inte ens försäkrade..det blev ingen affär av där, tappade "aptiten" liksom på detta sunkiga ställe..


Och här har vi Sessen som sovit i Husses resväska hela natten..

 

Av Carina Rhodin - 12 december 2015 13:54

Den här veckan har Coco haft ett par dar då hon varit elak mot Buster i hagen igen..alltså inte hela tiden utan vid fodringen, hon lägger öronen bakåt och sen rusar hon mot honom, vänder baken till och kickar..och han bara står där snälla Buster..var sugen på att byta bort henne..men sen är hon snällare nästa dag igen...Ja, det är inte som Belmondo vid 2 år ålder precis..och skillnaden är ju definitivt deras uppväxt..Bellis pysslades och tränades det med från 1 veckas ålder, dagligen..och Coco kommer väl mer från unghästflock på lösdrift tills hon kom till oss..inte mycket hanterad alltså..Sen har hon väl helt enkelt humör..en helt annan typ av häst än vad våra andra hästar är/var..

Igår fick hon bara träna på att stå uppbunden i stallgången, inför hovslagarbesök, och det gick bra utan protester..


Gick även bra vid utsläppet i morse, lät Buster vara ifred med sitt hö..

 

En liten Hooligan där..en söt sådan..


   


Hussen är på hockeymatch i Malmö, så det är tomt och tyst här i huset..och nu ska Hugo hjälpa sin matte att slå in alla julklappar vi köpt idag  

 

En av alla islänningar som är här och tränar idag..Hugo tyckte oxå den var väldigt fin.. 

Av Carina Rhodin - 11 december 2015 09:09

Exakt ett år sen Bob dog, idag..och tiden däromkring när jag mådde som sämst..Det var en planerad avlivning så jag kunde inte sova på hela veckan innan, kunde knappt ta hand om Bobben då tårarna började rinna så fort jag bara tittade på honom..dessutom upptäckte min läkare att jag hade katastrofalt låg D3 värde (på 30, ska ligga mellan 75-100) och så ett hjärta som slog både oregelbundet och extraslag..Nåväl, medicinerar mot detta och idag mår jag tusen gånger bättre än den 11/12 förra året!

 

Kollade bildarkivet här på bloggen och det här var absolut sista bilden jag tog på Bob...hua vilket självplågeri men han ska aldrig glömmas..

Av Carina Rhodin - 9 december 2015 12:35

Hugo mår bra efter operationen i måndags..har stygn i överkäken som kommer att försvinna av sej själv..jag ger han en smärtstillande tablett varje morgon som han slukar..och så får han inte äta torrfoder på en vecka då han ska undvika att bita på hårda grejer..ja, det var tyst här i huset i måndags och jag bävar för den dagen, som jag hoppas ligger många år i framtiden, när hans tassar mot golvet tystnar för evigt...


I morse var det som vanligt, alltså promenad med Hugo och så Idris, tomtenissen, i vagnen ner till Allatorp..

   

 

..medans mamman red Buster..och nu äntligen får mormorn åka till jobbet...  Julrushen på Posten ligger i startgroparna..

Av Carina Rhodin - 7 december 2015 06:34

Hugo har varit ute på morgonpromenaden i kolmörker och nu väntar vi en liten stund bara så ska vi strax åka ner till veterinären (Smådjurskliniken i Nättraby) där Hugo ska göra den dära operationen..katterna gnäller lite och undrar varför inte matte ställer fram matskålarna, men Hugo måste ha fastande mage och han älskar ju att glufsa i sej kattmat...trots han är hund..under tiden leker han med Sessen..

 


Presentation


En blogg om mej själv och mitt liv på Västeråkra Herrgård bland alla hästar..

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Carina

Coco Chanel

 


Ovido - Quiz & Flashcards